Search This Blog

If you've discovered a dead link report it, please. I'll reup everything.

Currently struggling with my new commitment. Head-cracking task non-stop ruining my life and mood.

Bomoh diguna 'bersih' sekolah

Oleh YUSRI SAHAT

KUANTAN 27 Julai - Pentadbiran Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tanjung Lumpur di sini akan menggunakan khidmat seorang pengamal perubatan tradisional terkenal di Pahang bagi memulihkan semula semangat pelajar sekolah itu yang diserang histeria sejak Mei lalu.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tanjung Lumpur, Datuk Wan Adnan Wan Mamat berkata, pengamal perubatan tradisional yang berasal dari Kuala Lipis itu akan menjalankan upacara 'pembersihan' di sekolah itu esok.

Menurut beliau, pengamal perubatan tersebut telah menyatakan persetujuannya untuk menjalankan upacara tersebut selepas laporan mengenai kes histeria di sekolah terbabit disiarkan di akhbar kelmarin.

''Ini merupakan salah satu ikhtiar kita untuk memulihkan semula SMK Tanjung Lumpur daripada terus diganggu makhluk halus," katanya kepada Utusan Malaysia ketika dihubungi hari ini.

Kelmarin Utusan Malaysia melaporkan SMK Tanjung Lumpur diselubungi kejadian misteri apabila sebilangan pelajar perempuannya diserang histeria hampir setiap hari terutama menjelang waktu tengah hari sejak Mei lalu.

Dilaporkan juga pada waktu rehat, sebahagian pelajar perempuan akan mengalami sakit-sakit sendi hingga terpaksa berjalan terbongkok- bongkok seperti orang tua uzur dan keadaan itu dipercayai turut dialami segelintir guru wanita sekolah berkenaan.

Berikutan itu, Jabatan Pelajaran Negeri Pahang akan memindahkan kesemua 820 pelajar sekolah itu ke sekolah lain jika keadaan terus meruncing.

Pengarahnya, Datuk Abdul Aziz Abdul Latiff berkata, keputusan memindahkan pelajar terbabit akan ditentukan pada mesyuarat dengan pihak sekolah, Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), Jabatan Kesihatan, polis dan penduduk setempat esok.

Wan Adnan yang juga Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan negeri berkata, pengamal perubatan tradisional tersebut dikatakan berjaya menangani masalah yang sama di sebuah sekolah di Kuala Lipis tahun lalu.

Setakat ini, tambah beliau, pentadbiran SMK Tanjung Lumpur telah menggunakan khidmat enam pengamal perubatan tradisional tetapi semuanya tidak berhasil.

''Kita berharap dengan kepakaran pengamal perubatan tradisional dari Kuala Lipis ini, masalah yang membelenggu pelajar dan guru sekolah itu dapat diselesaikan," katanya.

Dalam pada itu, tambah beliau, pihak sekolah terbabit juga meminta bantuan tokoh agama terkenal, Datuk Dr. Haron Din untuk menghalau makhluk halus yang dikatakan mengganggu sebilangan pelajar dan gurunya.

Bagaimanapun, jelasnya, tokoh agama itu kini masih berada di Mekah dan dijangka pulang ke tanah air dalam tempoh sebulan lagi.

''Jika masalah di sekolah itu masih belum dapat diatasi dalam tempoh tersebut, beliau berjanji akan berusaha untuk memulihkan semula keadaan," tambahnya.

Dalam perkembangan lain, Wan Adnan memberitahu, beliau difahamkan kejadian histeria itu berlaku sejak projek bangunan tambahan di belakang sekolah tersebut dilaksanakan.

Ditanya sama ada projek itu akan dihenti dan dipindahkan ke lokasi lain, jelas beliau: ''Perkara itu sukar untuk dilaksanakan dan kita akan menggunakan pendekatan lain dulu untuk mengatasi masalah ini."
utusan.com.my(28/7/08)
Komen Blogger:
Ikhtiar beserta dgn usaha dr semua individu sekolah tu rasanya lagi molek. Bacaan yasin ke. Solat hajat ke.

2 comments:

eleven said...

nenek tuh nak join masuk kelas je, hohok

my log said...

ahakz. nenek nak tgk cucu2nya. tp tobat cucu2nya taknak tgk 'nenek'nya