Search This Blog

If you've discovered a dead link report it, please. I'll reup everything.

Currently struggling with my new commitment. Head-cracking task non-stop ruining my life and mood.

One Piece OST - Jungle Party


download: One Piece OST - Jungle Party [5050]








Lirik:

sekaijuu no umi wo mata ni kakete yuku
otakebi agete
kokoro ga haretara shuppatsu no aizu wo
hibikase yukou

sadame rareta michi wo nukete
sora to umi no sekai me ni
ima bokura. kogi dashite yuku no sa
kurai umi no soku ni ni ikihisomeru ADOBENCHAA
sozou sure dake de tanoshiku naranaika?

sekaijuu no umi wo mata ni kakete yuku
otakebi agete
kokoro ga haretara shuppatsu no aizu wo
hibikase yukou

funa de no toki no ano kimochi
zutto wasurezu ni itai
sousureba
nanimo kowakunai kara
ima takanaru kodou. osaezu ni torippu shiyou
shay na haato tachi ga. kizamu bouken no rizumu

sokorajuu no takara wo kassarai negara
takawarai shite
baka sawagi no utage de tobashite yuke.
shibuki agete...

life is adventurous!
be aware it's dangerous!
who's gonna be one of us!
and a trip goes because!
we da pirate of the mass!
to the west, to the east!
gotta find my way, sail way!
all the way to one piece!

KARAPPO no mune ni yume wo tsumekonde
tsubasa hirogete
fuki nokeru kaze ni kokoro wo someta nara
izasusumou

sokorajuu no takara wo kassarai negara
takawarai shite
baka sawagi no utage de tobashite yuke.
shibuki agete...


read more..

Kylie Minogue - I Should Be So Lucky ('87)


download: Kylie Minogue - I Should Be So Lucky ('87)










Lirik:

[1a:]
In my imagination
There is no complication
I dream about you all the time
In my mind a celebration
The sweetest of sensation
Thinking you could be mine

[1b:]
In my imagination
There is no hesitation
We walk together hand in hand
I'm dreaming
You fell in love with me
Like I'm in love with you
But dreaming's all I do
If only they'd come true

[CHORUS:]
I should be so lucky
Lucky lucky lucky
I should be so lucky in love
I should be so lucky
Lucky lucky lucky
I should be so lucky in love

[2a:]
It's a crazy situation
You always keep me waiting
Because its only make believe
And I would come a-running
To give you all my loving
If one day you would notice me

[2b:]
My heart is close to breaking
And I can't go on faking
The fantasy that you'll be mine
I'm dreaming
That you're in love with me
Like I'm in love with you
But dreaming's all I do
If only they'd come true

[CHORUS:]

[BRIDGE:]
I should be so lucky (so lucky, so lucky)
I should be so lucky
I, I, (I, I)
I should be so lucky (so lucky, so lucky)
I should be so lucky
I, I, I, I, I, I, I, I, I, I

[1b:]

[CHORUS:]
[repeat & fade]

read more..

Salasilah Nabi / Rasul


Klik kat gambar utk bigger view


read more..

Just b4 a tornado.




Click Read more.. below for more pictures.












read more..

Beauty of Maths!

1 x 8 + 1 = 9
12 x 8 + 2 = 98
123 x 8 + 3 = 987
1234 x 8 + 4 = 9876
12345 x 8 + 5 = 98765
123456 x 8 + 6 = 987654
1234567 x 8 + 7 = 9876543
12345678 x 8 + 8 = 98765432
123456789 x 8 + 9 = 987654321

1 x 9 + 2 = 11
12 x 9 + 3 = 111
123 x 9 + 4 = 1111
1234 x 9 + 5 = 11111
12345 x 9 + 6 = 111111
123456 x 9 + 7 = 1111111
1234567 x 9 + 8 = 11111111
12345678 x 9 + 9 = 111111111
123456789 x 9 +10= 1111111111

wanna more??

9 x 9 + 7 = 88
98 x 9 + 6 = 888
987 x 9 + 5 = 8888
9876 x 9 + 4 = 88888
98765 x 9 + 3 = 888888
987654 x 9 + 2 = 8888888
9876543 x 9 + 1 = 88888888
98765432 x 9 + 0 = 888888888

Brilliant, isn't it?

And finally, take a look at this symmetry:

1 x 1 = 1
11 x 11 = 121
111 x 111 = 12321
1111 x 1111 = 1234321
11111 x 11111 = 123454321
111111 x 111111 = 12345654321
1111111 x 1111111 = 1234567654321
11111111 x 11111111 = 123456787654321
111111111 x 111111111=12345678987654321

read more..

Jawapan sejarah yg buat cikgu pengsan







read more..

Luv Doesn't Need Reason

Lady : Why do u like me? Why do u love me?

Man : I can't tell the reason... But I really like u...

Lady : U can't even tell me the reason... How can u say u like me? How can u say u love me?

Man : I really don't know the reason, but I can prove that I love u.

Lady : Proof ? No! I want u to tell me the reason. My friend's boyfriend can tell her why he loves her, but not u!

Man : OK... OK !!! Erm... because u are beautiful, because your voice is sweet, because u are caring, because u are loving, because u are thoughtful, because of your smile, because of your every movements...

Unfortunately, a few days later, the Lady met with an accident and became comma. The Guy then placed a letter by her side, and here is the content :-

Dearest,


Because of your sweet voice that I love u... Now can u talk? No! Therefore I cannot love u.


Because of your care and concern then I like u... Now that u cannot show them, therefore I cannot love u.


Because of your smile, because of your every movements that I love u... Now can u smile? Now can u move? No, therefore I cannot love u..


If love needs a reason, like now, there is no reason for me to love u anymore. Do loves need a reason? NO!


Therefore, I ! still love u... And love doesn't need a reason...


"When loving someone... never regret what u do... Only regret what u didn't do"


If God brings u to it... He will bring u through it...

read more..

Suamiku lelaki soleh.??


"Apakah doa kamu?"

"Semoga dikurnia suami soleh yang boleh membimbing saya dunia dan akhirat"

Jawapan begini biasa diberikan gadis yang bakal mendirikan rumahtangga ataupun pengantin baru. Kebanyakan wanita jika diajukan mengenai jodoh, mahukan suami soleh. Tetapi, apakah suami yang diidamkan itu, benar-benar memenuhi keperluan wanita? Cuba kita jenguk apa yang berlaku dalam sesebuah rumahtangga selepas doa sigadis untuk mendapatkan 'lelaki soleh' mungkin sudah dimakbulkan Allah. Lelaki yang soleh amat takut kepada Allah. Salah satu bukti ketakutannya kepada Allah ialah mengerjakan solat. Jadi lelaki yang soleh akan menyuruh, malah kekadang sehingga menyuruh, malah memaksa isterinya solat. Tetapi ada isteri yang liat untuk solat, sedangkan sebelum kahwin dia kata dia mahukan suami yang soleh.


Sedang si isteri sedap tidur diwaktu malam, si suami kejutkan suruh solat tahajud. " Apalah suamiku ini?" rungut si isteri. Dulu si gadis mahukan lelaki soleh, tetapi selepas dapat lelaki soleh yang kejutkan si isteri untuk solat tahajud, dia marah-marah pula.

Lelaki yang soleh amat taat kepada Allah. Islam mewajibkan wanita tutup aurat. Jadi suami yang soleh tidak akan benarkan isterinya keluar rumah atau mengenakan pakaian sesuka hati. Atau berhias dan bermekap tebal. Suami yang solah akan memastikan si isteri tutup aurat. Tetapi ada isteri kurang senang dengan perkara begini. Bukankah dulu, anda berdoa untuk mendapat suami yang soleh, tetapi bila dimakbulka anda bantah pula cakapnya!

Suami yang soleh tidak akan duduk dirumah sahaja-'berada dibawah ketiak isteri sepanjang hari'. Ini kerana jihad fisabilillah adalah antara program lelaki soleh. Dia akan sentiasa kelaur untuk berjuang. Sama juga dengan mencari rezeki halal, sehingga kadang-kadang balik lewat malam. Ini lagi tak disukai wanita. Jika dulu anda dambakan suami soleh, bila dah dapat, cara hidupnya pulak yang tak anda sukai.

Lelaki yang soleh juga akan menjadikan masjid sebagai 'rumah keduanya'. Ini pon ada wanita tak suka, asyik-asyik ke masjid aje, kata mereka.

Lelaki yang soleh amat taat kepada kedua ibubapanya. Malah baktinya kepada ibubapanye melebihi kepada isteri. Ini menyebabkan sesetengah isteri amat cemburu. Dulu anda mahukan lelaki yang soleh (amat taat kepada ibunya), bila dah dapat, anda marah pula! Macamana doa anda dulu??

Lelaki yang soleh juga tidak hidup bermewah-mewah. Wangnya yang banyak dihabiskan dalam perjuangan. Dia pun takut terima rasuah dan segala macam duit haram. Jadi dia tak dpatlah beri barang-barang mewah seperti rumah besar, kereta besar dan rantai berjela kepada isteri dan keluarganya. Dalam perkara ini pon ada isteri yang tak gemar. Jika dulu doa mahukan suami soleh, tetapi sekarang tidak suka pula sikapnya.

Lelaki yang soleh mahu menjauhkan diri daripada maksiat. Dia buat yang halal sahaja. Salah satu perkara yang halal ialah kahwin empat. Ini memang mana-mana perempuan pantang malah membenci suaminya kahwin lagi. Bukankah dulu anda mahukan lelaki yang soleh?

Demikian banyaknya perkara yang tidak disukai oleh isteri walaupun doanya dulu mahu mendapat suami yang soleh. Berdasarkan kriteria yang dibincangkan diatas, jelaslah suami yang soleh tidak dapat memberikan sebahagian besar daripada kehendak duniawi si isteri. Si isteri tak perlulah mengeluh, sebaliknya bersyukur kerana doa untuk mendapatkan suami yang soleh, mungkin telah dimakbulkan Allah. Ingatlah, isteri-isteri Rasulullah s.a.w. sendiri pernah ditawarkan pilihan dunia (kesenangan) atau akhirat, akhirnya mereka memilih akhirat.

read more..

Airmata wanita

Seorang anak laki2 kecil bertanya kpd ibunya, "Mengapa ibu menangis?"

"Krn ibu seorg wanita", kata sang ibu kpdnya.

"Aku tidak mengerti", kata anak itu.

Ibunya hanya memeluknya dan berkata,

"Dan kau tak akan pernah mengerti"

Kemudian anak laki2 itu bertanya kpd ayahnya,

"Mengapa ibu suka menangis tanpa alasan?"

"Semua wanita menangis tanpa alasan", hanya itu yg dpt dikatakan oleh ayahnya.

Anak laki2 kecil itu pun lalu tumbuh menjadi seorang laki2 dewasa, dia tetap ingin tahu mengapa wanita menangis. Akhirnya ia menghubungi Tuhan,dan ia bertanya,

"Tuhan, mengapa wanita begitu mudah menangis?"


Lalu Tuhan berkata..............

"Ketika Aku menciptakan seorg wanita, ia diharuskan utk menjadi seorg yg istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat utk menopang dunia...namun,harus cukup lembut utk memberikan kenyamanan"

"Aku memberikannya kekuatan dr dlm utk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yg seringkali dtg dr anak2nya"

"Aku memberinya kekerasan utk membuatnya tetap tegar ketika orang2 lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dgn penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh.."

"Aku memberinya kepekaan utk mencintai anak2nya dlm setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sgt menyakiti hatinya"

"Aku memberinya kekuatan utk mendukung suaminya dlm kegagalannya dan melengkapi dgn tulang rusuk suaminya utk melindungi hatinya..."

"Aku memberinya kebijaksanaan utk mengetahui bahwa seorg suami yg baik takkan pernah menyakiti isterinya, ttp kdg menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya utk berada disisi suaminya tanpa ragu.. "

"Aku memberinya air mata utk dititiskan. Ia adalah khusus miliknya utk digunakan setiap kali kehendaknya..."

"Tahukah engkau.... kecantikan seseorg wanita itu bukanlah terletak dr pakaian yg dikenakannya, susuk yg ia tampilkan, atau bgmn ia menyisir rambutnya.. Kecantikan seseorg wanita itu dilihat dr matanya, krn di situlah pintu hatinya - tempat di mana CINTA ITU ADA DAN BERMULA..............."



read more..

Berfikir sebelum...

WANITA: Siapa yang paling kamu cintai di dunia ini?
LELAKI: Kamu!!!
WANITA: Menurut kamu, saya ini siapa?
LELAKI: (Berfikir sejenak, lalu menatap WANITA dengan pasti) Kamu, tulang rusukku!

Kerana Allah melihat bahawa Adam kesepian. Saat Adam sedang lena tidur, Allah mengambil rusuk Adam dan menciptakan Hawa. Semua LELAKI mencari tulang rusuknya yang hilang dan saat menemukan wanita untuknya, tidak lagi merasakan sakit di hatinya...

Setelah berkahwin, pasangan itu mengalami masa yang indah dan manis untuk sementara. Setelah itu, pasangan muda ini mulai tenggelam dalam kesibukan masing-masing dan kelelahan hidup yang ada. Hidup mereka menjadi membosankan.

Kenyataan hidup yang kejam membuat mereka mulai menyisihkan impian dan cinta satu sama lain. Mereka mulai bertengkar dan pertengkaran itu mulai menjadi semakin panas. Pada suatu hari pada akhir sebuah pertengkaran WANITA lari keluar rumah. Saat tiba di seberang jalan, dia berteriak "Kamu tidak cintakan saya lagi!!!".

LELAKI sangat membenci ketidakdewasaan WANITA dan secara spontan juga berteriak "Saya menyesali perkahwinan ini! Kamu ternyata bukan tulang rusukku!!!"

Tiba-tiba WANITA terdiam, dan berdiri kaku untuk beberapa saat.

LELAKI menyesali akan apa yang sudah dia lafazkan, tetapi seperti air yang telah tertumpah tidak mungkin untuk diceduk kembali. Dengan berlinang air mata, WANITA kembali ke rumah dan mengambil barang-barangnya, bertekad untuk berpisah. "Kalau saya bukan tulang rusukmu, biarkan saya pergi. Biarkan kita berpisah dan mencari pasangan sejati masing-masing".

Lima tahun berlalu. LELAKI masih belum lagi berkahwin, tetapi berusaha mencari khabar akan kehidupan WANITA. WANITA pernah ke luar negeri tetapi sudah kembali. Dia pernah berkahwin dengan seorang asing dan bercerai. LELAKI agak kecewa bila mengetahui WANITA tidak menunggu, sepertinya.

Dan di tengah malam yang sunyi, dia meminum kopinya dan merasakan sakit di hatinya. Tetapi LELAKI tidak sanggup mengakui bahawa dia merindukan WANITA.

Suatu hari, mereka akhirnya bertemu kembali. Di airport, tempat di mana banyak terjadi pertemuan dan perpisahan, mereka dipisahkan hanya oleh sebuah dinding pembatas.

LELAKI: Apa khabar?
WANITA: Baik... Kamu sudah menemui tulang rusukmu yang hilang?
LELAKI: Belum.
WANITA: Saya akan terbang ke New York dengan penerbangan berikut. Saya akan
kembali 2 minggu lagi. Telefon saya kalau kamu berkesempatan. Kamu tahu
nombor telepon saya kan? Tidak ada yang berubah.

WANITA tersenyum manis, berlalu di hujung lafaz "Selamat tinggal..."

Satu minggu kemudian, LELAKI menerima khabar WANITA adalah salah seorang korban Menara WTC. Malam itu, sekali lagi, LELAKI meneguk kopinya dan kembali merasakan sakit dihatinya. Akhirnya dia sedar bahwa sakit itu adalah kerana WANITA, tulang rusuknya sendiri yang telah dengan bodohnya dia patahkan.
....

Kita menempiaskan 99% kemarahan walau kepada orang yang paling kita cintai. Dan akibatnya adalah penyesalan. Seringkali penyesalan itu datang di kemudiannya, akibatnya setelah kita menyedari kesalahan kita, semua sudah terlambat...

Kerana itu, jagalah dan sayangilah orang yang dicintai dengan sepenuh hati... Sebelum mengucapkan sesuatu berfikirlah dahulu, apakah kata-kata yang kau ucapkan akan menyakiti orang yang dicintai? Kira merasakan akan menyakitinya, sebaiknya jangan pernah dilafazkan. Kerana semakin besar risiko untuk kehilangan orang yang dicintai.

Jadi berfikirlah, apakah kata-kata yang akan dilafazkan sebanding dengan akibat yang akan diterima?




read more..

Claymore OST


Download: Nightmare - Raison d'Etre
Download: Danzai No Hana - Guilty Sky








Lirik: Danzai No Hana

Kokoro... mada anata no kioku no naka de
Karada... sagashiteru tarinai watashi o
Kyou mo doko ka de dare ka no nagasu namida
Tsumetaku warau sadame o ikite yuku koto

Nakusenai mono nigirishime nagara
Watashi wa ima mo koko ni iru no

Karenai hana wa utsukushikute
Yuruginai omoi o mune ni saki tsuzuketa
Chigireta kumo no danzai no sora
Tomaranai kanashimi o dakishimeteta

Donna "itami" ni mo "hajimari" wa atte
Itsuka otozureru "owari" o matteru
Ano hi anata ni kanjita nukumori mo
Kizukeba te ga sukeru gurai iro aseteta

Ushinatte yuku oto bakari fuete
Subete wo sutete koko ni iru no

Karenai hana wa utsukushikute
Yuruginai omoi o mune ni saki tsuzuketa
Chigire yuku ai zankoku na yume
Tomaranai kanashimi o dakishimeteta

Kono sekai wa
Shinjitsu to iu
Kodoku o hitsuyou to shita
Anata no kage
Anata no yume
Oikaketeta...

Nakusenai mono nigirishime nagara
Watashi wa ima mo koko ni iru no

Karenai hana wa utsukushikute
Yuruginai omoi o mune ni saki tsuzuketa
Chigireta kumo no danzai no sora
Tomaranai kanashimi o dakishimeteta

Mirai,motomete...
Odori tsuzukete...towa ni...



Lirik: Nightmare - Raison D'ĂȘtre

Ah ikutsumono yoru wo koeta
kootta yume to kieyuku namida
Woe me, woe me, love me

ichido subete wo wasureta hazu na no ni
hito wo aisenai kono mi ga nikui

dokomade aruitemo owari ga mienai
kako no kioku wo michizure ni
kono mi wa nani iro ni somariyuku no darou
kotae wo sagashiteiru

mou modoranai ketsubetsu no hi
fukaku nezashita kizu wa kienai
Hide it, Hide it, Hide me

ryoute ni mochikirenai hodo no hoshikuzu
hitotsu, mata hitotsu sora ni kaeshite

yowakute mijimena jibun wa ano koro
nani mo shirazu ni ikiteita
soredemo itsudemo asu wo yume mite wa
yubiori kazoeteita

ikiru imi nado shiranai mama de ii
itsuka waraeru hi ga kuru naraba

ano hi, anata no kotoba hitotsu de
tsuyoku nareru kigashita yo
"nani mo kawaranai de ima no mama de ii"

imademo kokoro no dokoka ni anata ga iru kara
mayowazu ni aruite ikeru
owari ga mienakute mo ii to omoeta yo
tabi yuku ETORANJE kotae wa shiranakute ii


read more..

Hillary Duff - What Dreams Are Made Of


download: What Dreams Are Made Of
download: What Dreams Are Made Of(Ballad Version)









Lirik:

Hey now
Hey now

Hey now
Hey now

Have you ever seen such a beautiful night?
I could almost kiss the stars for shining so bright
When i see you smile and i go
oh oh oh
i would never want to miss this
cuz in my heart i know what this is

[Chorus]
Hey now
Hey now
This is what dreams are made of
Hey now
Hey now
This is what dreams are made of
I've got somewhere i belong
I've got somebody to love
This is what dreams are made of

Have you ever wondered what life is about?
You could search the world and never figure it out
you don't have to sail all the oceans
no no no
happiness is no mystery and
here now it's you and me

[Chorus]

Open your eyes
(This is what dreams are made of)
shout to the sky
(This is what dreams are made of)

Then i see u smile and i go
oh oh oh
Yesterday my life was duller
Now everything's technicolor

[Chorus]

(Hey now)
(Hey now)
Hey now
This is what dreams
This is what dreams are made of


read more..

A Story

Let's see if you send it back. We all know or knew someone like this!!
One day, when I was a freshman in high school,
I saw a kid from my class was walking home from school.
His name was Kyle.
It looked like he was carrying all of his books.

I thought to myself, "Why would anyone bring home all his books on a Friday?
He must really be a nerd."
I had quite a weekend planned (parties and a football game with my friends tomorrow afternoon), so I shrugged my shoulders and went on.
As I was walking, I saw a bunch of kids running toward him.

They ran at him, knocking all his books out of his arms and tripping him so he landed in the dirt.
His glasses went flying, and I saw them land in the grass about ten feet from him.
He looked up and I saw this terrible sadness in his eyes

My heart went out to him. So, I jogged over to him and as he crawled around looking for his glasses, and I saw a tear in his eye.
As I handed him his glasses, I said, "Those guys are jerks. "
They really should get lives.
" He looked at me and said, "Hey thanks!"
There was a big smile on his face.
It was one of those smiles that showed real gratitude.

I helped him pick up his books, and asked him where he lived.
As it turned out, he lived near me, so I asked him why I had never seen him before.
He said he had gone to private school before now.
I would have never hung out with a private school kid before.
We talked all the way home, and I carried some of his books.
He turned out to be a pretty cool kid..

I asked him if he wanted to play a little football with my friends
He said yes.
We hung out all weekend and the more I got to know Kyle, the more I liked him, and my friends thought the same of him.
Monday morning came, and there was Kyle with the huge stack of books again.
I stopped him and said, "Boy, you are gonna really build some serious muscles with this pile of books everyday!
"He just laughed and handed me half the books.

Over the next four years, Kyle and I became best friends.
When we were seniors, we began to think
about college.
Kyle decided on Georgetown , and I
was going to Duke.

I knew that we would always be friends, that the miles would never be a problem.
He was going to be a doctor, and I was going for business on a football scholarship.
Kyle was valedictorian of our class.
I teased him all the time about being a nerd.
He had to prepare a speech for graduation.
I was so glad it wasn't me having to get up there and speak
Graduation day, I saw Kyle.

He looked great.
He was one of those guys that really found himself during high school.
He filled out and actually looked good in glasses.
He had more dates than I had and all the girls loved him.
Boy, sometimes I was jealous.
Today was one of those days.
I could see that he was nervous about his speech.
So, I smacked him on the back and said, "Hey, big guy, you'll be great!"
He looked at me with one of those looks (the really grateful one) and smiled.
"Thanks," he said.

As he started his speech, he cleared his throat, and began
Graduation is a time to thank those who helped you make it through those tough years.
Your parents, your teachers, your siblings, maybe a coach...but mostly your friends...
I am here to tell all of you that being a friend to someone is the best gift you can give them.

&n bsp;

I am going to tell you a story."
I just looked at my friend with disbelief as he told the story of the first day we met.
He had planned to kill himself over the weekend.
He talked of how he had cleaned out his locker so his Mom wouldn't have to do it later and was carrying his stuff home.
He looked hard at me and gave me a little smile.
"Thankfully, I was saved.
My friend saved me from doing the unspeakable."
I heard the gasp go through the crowd as this handsome, popular boy told us all about his weakest moment.
I saw his Mom and dad looking at me and smiling that same grateful smile.
Not until that moment did I realize its depth.

Never underestimate the power of your actions..
With one small gesture you can change a person's life.
For better or for worse.
God puts us all in each other's lives to impact one another in some way.
Look for God in others



read more..

The Brilliant Green - Hello Another Way


download: The Brilliant Green - Hello Another Way







Lirik:

Yesterday, gekkou no kanata ni
Ukarete makarete ita kke oh...
Say hello, sore demo ima wa mae e to susumou
Totsuzen tatoe hitoribotchi ni natte shimattemo

Machi wo mioroshi warau mahou tsukai to aoi tori
Gensou no hana wo nageta shinku no sora ni inori wo mune ni

Let's sing a song! Hello! Another way!
Anata no sora itsu no hi ka tatoe hanaretemo
Ai shiteru wa big kiss for my friends! itsumo mikata yo

Yeah, sing a song! Hello! Another life!
Itsuka wa tabi datte iku sorezore no basho e
Demo ima wa soba ni ite...megurikuru sono toki made

Rainy days, jibun no yowasa tachidomaru tabi ni
Nagashita namida no ame
Sukoshi tsuyoku nattemo oboete ite hoshii
Fuan na toki ni wa kanarazu yuuki wo ageru kara

Kuusou no yami wo nukete yake ni mabushii natsu no se ni
Oikaketa hiruma no tsuki tameiki wo tsuku sora no takasa ni...

Let's sing a song! Hello! Another way!
Te wo nobashite yume miru no ima wa tookutemo
Shinjitai
Kitto itsuka wa kanau to kimete iru kara

Let's sing a song! Hello! Another way!
Ima koko made koreta no wa anata ga ita kara
Aete yokatta thank you for my friends!
Itsumo mikata yo

Yeah, sing a song! Hello! Another life!
Itsuka wa tabi datte iku sorezore no basho e
Demo ima wa soba ni ite...atarashii asa ga kuru made

read more..

Zard - Kokoro Wo Hiraite


download: Zard - Kokoro Wo Hiraite








Lirik:

Watashi wa anata ga omotteru you na hito dewa
Nai kamo shirenai
Demo fushigi nan dakedo
Anata no koe wo kiiteru to
Totemo yasashii kimochi ni naru no yo

Kono mama zutto wasuretakunai
Ima ga omoide ni kawattemo
Kotoba wa nai kedo kitto anata mo
Onaji kimochi de iru yo ne

Hito no fukaku tsukiau koto
Watashi mo sonna ni tokui ja nakatta
Demo anato wo miteiru to
Watashi to nite ite modokashii
Sou iu tokoro ga tamaranaku suki na no

BIRU no sukima ni futari suwatte
Michi iku hito wo tada nagamete ita
Jikan ga sugiru no ga kanashikute
Anata no kata ni yorisotta

My dream Your smile
Wasureyou to sureba suru hodo suki ni naru
Sore ga gokai ya sakkaku demo...
Kokoro wo hiraite

Donna toki mo anata no mune ni
Mayowazu tobikonde yuku ne
Your dream I believe
Tokimeiteru kokoro wo hiraite



read more..

Music and Lyrics


download: Music and Lyrics - Pop! Goes My Heart
download: Music and Lyrics - Meaningless Kiss








lirik: Pop! Goes My Heart

I never thought that I could be so satisfied
Every time that I look in your angel eyes
A shock inside me that words just can’t describe
And there’s no explaining

Something in the way you move I can’t deny
Every word from your lips is a lullaby
A twist of fate makes life worthwhile
You are gold and silver

I said I wasn’t gonna lose my head
But then pop! Goes my heart
(Pop! Goes my heart)
I wasn’t gonna fall in love again
But then pop! Goes my heart
(Pop! Goes my heart)
And I just can’t let you go
I can’t lose this feeling

These precious moments we have so few
Let’s go far away where there’s nothing to do but wait
You show to me that my destiny’s with you
And there’s no explaining

Let’s fly so high
Will you come with me tonight?
In your dress I confess you’re the sole sunlight
The way you shine in the starry skies
You are gold and silver

I said I wasn’t gonna lose my head
But then pop! Goes my heart
(Pop! Goes my heart)
I wasn’t gonna fall in love again
But then pop! Goes my heart
(Pop! Goes my heart)
And I just can’t let you go
I can’t lose this feeling

A twist of fate makes life worthwhile
You are gold and silver

I said I wasn’t gonna lose my head
But then pop! Goes my heart
(Pop! Goes my heart)
I wasn’t gonna fall in love again
But then pop! Goes my heart
(Pop! Goes my heart)

I said I wasn’t gonna lose my head
But then pop! Goes my heart
(Pop! Goes my heart)
I wasn’t gonna fall in love again
But then pop! Goes my heart
(Pop! Goes my heart)
And I just can’t let you go



Lirik: Meaningless Kiss

I saw you across the dancefloor
Out of the corner of my eye
I felt the connection
I don't know how, I don't know why
I shouldn't of stayed
When I saw you there with another man
But as we slipped away
I thought I heard you say
This wasn't part of the plan

CHORUS:
Just a meaningless kiss
It wasn't suppose to end up like this
Just a meaningless kiss
Ohh Ohh
Just a meaningless kiss
We knew it was wrong
But we couldn't resist
Just a meaningless kiss
Til I fell in love
With you

But you didn't want me to
Oh no

And here we are two years later
Too late to turn back now
We gotta finish what we shouldn't have started
We got to walk away somehow
But it's easier said than done
When two hearts beat as one
And three hearts are one too many
That's why we shouldn't have ever begun

CHORUS:
Just a meaningless kiss
It wasn't suppose to end up like this
Just a meaningless kiss
Oh oh
Just a meaningless kiss
We knew it was wrong but we couldn't resist
Just a meaningless kiss
Til I fell in love
With you

We can't go on like this forever
When we're not meant to be together
So leave me here on my own
From now on I guess I got to dance alone

CHORUS:
Just a meaningless kiss
It wasn't suppose to end up like this
Just a meaningless kiss
Oh oh
Just a meaningless kiss
We knew it was wrong but we couldn't resist
Just a meaningless kiss
But I'm still in love
With you

No matter what I do



read more..

Wacky definitions

School: A place where Papa pays and Son plays.

Life Insurance: A contract that keeps you poor all your life so that you can die Rich.

Nurse: A person who wakes u up to give you sleeping pills.

Marriage: It's an agreement in which a man loses his bachelor degree and a woman gains her masters.

Tears: The hydraulic force by which masculine willpower is defeated by feminine waterpower.

Lecture: An art of transferring information from the notes of the Lecturer to the notes of the students without passing through 'the minds of either'

Conference: The confusion of one man multiplied by the number present.

Compromise: The art of dividing a cake in such a way that everybody believes he got the biggest piece.

Dictionary: A place where success comes before work.

Conference Room: A place where everybody talks, nobody listens and everybody disagrees later on.

Father: A banker provided by nature...

Boss: Someone who is early when you are late and late when you are early.

Politician: One who shakes your hand before elections and your Confidence after.

Doctor: A person who kills your ills by pills, and kills you by bills.

Classic: Books, which people praise, but do not read.

Smile: A curve that can set a lot of things straight.

Office: A place where you can relax after your strenuous home life.

Yawn: The only time some married men ever get to open their mouth.

Etc.: A sign to make others believe that you know more than you actually do.

Committee: Individuals who can do nothing individually and sit to decide that nothing can be done together.

Experience: The name men give to their mistakes.

Atom Bomb: An invention to end all inventions.

Philosopher: A fool who torments himself during life, to be wise after death


read more..

Ultimate Flash Face

buat lakaran wajah yang korang suka

site: Flash face


read more..

Recession is coming...

"Recession is coming ... make your own judgment,
don't panic !! Do what is wise".


The recession looks very eminent. It is really time to take pro active steps to avoid a painful time in the next two years which is how long the recession is expected to last.

Suggestions:
1. Don't take any loans, buy homes, properties with loans, or even cash. Keep as much cash as possible.
2. Pay off as much of personal loans, private loans, as debt collection will be hastened.


3. Sell any stocks you can even at lower prices.
4. Take money off from Trust Funds.
5. Don't believe in huge sales forecast from customers, be extremely prudent, lowest inventories, reduce liabilities.
6. Don't invest in new capital.
7. If you are selling homes/ properties/ cars , do it now, when you can get good prices, they are going to fall.
8. Don't invest in new business proposals.
9. Cancel holiday plans using credit cards.
10. Don't change jobs, as companies will retrench based on 'last in first out'.

Stay cool, wait, and if you took all of the above actions and more, you probably will be better off then many.
This is not a rumor. Bear Stearns is the first of many banking and financial institutions that will start falling in the not too future. If Bear Stearns can fall, so can JP Morgan, Citibank, HSBC, and the whole world.

US economy falls, the rest will crumble. India and all those self economies will be the most protected, but not gullible. Europe may be a little stronger, but not China , another giant! Malaysia will see significant impact.


read more..

Ordering Pizza in 2020

Operator : " Thank you for calling Pizza Hut. May I have your.."

Customer : " Hello, can I order.."

Operator : " Can I have your multipurpose card number first, Sir?"

Customer : " It's eh.. hold on.. 6102043338-45-54610"

Operator : " Ok.. you're ... Mr Singh and you're calling from 17 Jalan Kayu. Your home number is 40942X66, your office 7X452302 and your mobile 014-2XX2566. Which number are you calling from now Sir?"

Customer : " Home! How did you get all my phone numbers?"

Operator : "We are connected to the system, Sir"

Customer : May I order your Seafood Pizza.."

Operator : " That's not a good idea Sir."

Customer : "How come?"

Operator : " ACcording to your medical records, you have high blood pressure and even higher cholesterol level, Sir!"

Customer : " What?,.. What do you recommend then?"

Operator : " Try our Low Fat Hokkien Mee Pizza. You'll like it"

Customer : " How do you know for sure?"

Operator : " You borrowed a book entitled 'Popular Hokien Dishes' from the National Library last week Sir."

Customer : " Ok, I give up.. Give me three family size one then, how much willthat cost?"

Operator : " That should enough for your family of 10, Sir. The total is $49.99"

Customer : " CAn I pay by credit card?"

Operator: " I'mafraid you have to pay us cash, Sir. Your credit card over the limit and you're owing your bank$3720.55 since October last year.That's not including the late payment charges on your housing loan."

Customer : " I guess I have to run to the neighbourhood ATM and withdraw some cah before your guy arrives"

Operator : " You can't Sir. Based on the records, you've reached your daily limit on machine withdrawal today."

Customer : " Nevermind ust send the pizza, I'll have the cash ready. How long is it gonna take anyway?"

Operator : " About 45 minutes Sir, but if you can't wait you can always come and collect it on your motocycle.."

Customer : " What "

Operator : " According to the details in system, you own a Scooter, .. registration number..B3337BZ

Customer : " $%#@^^%^#"

Operator : " Better watch your languange Sir. Remember on 15th JUly 1987 you were convicted of using abusive languageto apoliceman..?"

Customer : [Speechless]

Operator : " Is there anything else Sir?"

Customer : " Nothing.. by the way.. aren't you giving me that 3 free bottles of cola as advertise?"

Operator : " We normally would Sir, but based on your records, you are also diabetic... "

%&%&%&%&%&%&%&%&%&%&%&%&


read more..

The Resignation Letter

A Boss looking through his Mail Box was astonished to see a mail from an Employee who was supposed to be busy working at Client side on a critical project. It had the subject - "TaTa - Bye Bye". With the worst premonition he opened the mail and read the content with trembling hands:-

Dear Sir,

It is with great regret and sorrow that I'm writing you, but I'm leaving the job. The offer was too lucrative and attractive for me to turn down. I had to abscond because I wanted to avoid a scene with the HR and you. I am sorry but I had no choice.

The project is working fine. There are only 108 issues pending, out of which only 38% issues are High Priority. Hence I am sure there is no need to worry about. The next Phase of major enhancements I have been working upon, have been completed halfway. I am sure the new person who would replace me would not understand what all I had done so far. Hence, for his and your convenience, I have taken care to remove all the work that I had been doing this far for nearly 3 months now. I am sure you will appreciate my insight and "big heart".

I am of course retaining the Originals that I had retrieved for the purpose of Passport verification with me, considering it as a parting gift from you. Of course, I will not pay the bond amount that I owe the company (since I Am breaking the bond). But I will consider this as a parting gift from our Dear company. I moving out of town since the new company is situated in another City.

Also, I have changed my contact number. So you will not be able to get in touch with me, to congratulate me. But I know your blessings are always with me. Last but not the least. I also have the Rs 12000 entrusted to me by our company's cultural events group, for the upcoming movie event. I am sure you would have wanted me to keep it with myself as an added bonus from our company. I respect you very much, hence your wish is my command.

Don't worry sir. I am 2 years experienced now, learning so much from your company. So I will surely use this knowledge to write better programs for the new company. Someday I'm sure we will meet sometime in the future. If you wish, I will surely be glad to give my employee reference for you to apply for a job in the new company which I am joining.

Your faithful employee,
S. W. Engineer

At the bottom of the page were the letters "PS". Hands still trembling, the Boss read:

PS: Dearest Boss, none of the above is true. I'm am still busy working at client side. I just wanted to remind you that there are worse things in life than my "Request to reconsider my Salary Appraisal" attached with this mail. Please approve it and call when it is safe for me to come to our Office to discuss this.

My respect and Best Regards to you!
Thanks & regards,



read more..

ubah cara idup......... idea baguih nie...

Oleh kerana harga minyak naik sekaligus akan menaikkan juga harga yang lain2, berikut adalah cara2 nak saving dengan mengubah cara hidup anda spt yg dipromotekan oleh kerajaan.

"Ubah cara hidup anda (lifestyle)"

Part A (Kenderaan)
1) Yg Macho naik keta CC besar boleh tukar ke keta cc kecil (kanciletc)
2) Yg naik kancil tu leh tukar ke naik moto
3) Yg naik moto tu boleh tukar ke naik beskal
4) Yg naik beskal tu boleh tukar ke jalan kaki
5) Yg jalan kaki tu boleh tukar ke tumpang orang (jiran - kawan)
6) Yg asyik tumpang orang tu kalau tak tahan malu boleh beli keta.

Lagi besar CC lagik macho. Sila rujuk nombor 1

Part B (Elektrik)
1) Jgn bayar bil anda.. biar diorang potong.. so tak payah la bayarlagi lepas tu.
2) Jual je semua barang elektrik anda (TV, radio, dvd player etc).Tak de peluang dan alasan utk anda nak pakai elektrik.
3) Pakai lilin atau unggun api untuk menerangi malam anda. Ini adalah? bagus untuk mengeratkan hubungan keluarga terutama suami isteri hehehe
4) Kalau perlukan lampu juga anda boleh gunakan lampu beskal anda. Apa lagi mau lampu kayuh dan onkan dynamo beskal tuh. Kalau anda bijak mungkin anda boleh suruh hamster anda berlari mengelilingi roda yg dilengkapi dynamo. Tidak pasti pula kalau hamster anda pandai mengayuh beskal.
5) Buat aktiviti malam (bukan yg sulit2) anda di tempat awam. Tempat ni lampu dia terang macam lampu stadium. Sebagai contoh anda nak lipat kain di waktu malam. Bawak je bundut kain anda ke Dataran? Masjid Putrajaya dan lipat di situ. (Utk orang putrajaya je la)
6) Handphone anda kehabisan bateri? Jgn risau ..recharge je hp atau barang2 elektrik anda kat opis atau di tempat2 awam yg ada soket elektrik (hospital, balai raya, Pejabat YB) haha keraja*n akan tolong bayarkan bil elektrik untuk anda (Utk Anual nie). Hehe bijak bukan?
7) Nak tengok TV? tgk je kat rumah jiran atau restoran/warung yg berdekatan. Tapi order la air suam atau teh O utk cover macho anda.

Part C (Makanan)
1) Tanam tanaman yg boleh dimakan disekeliling rumah anda. *Nota -? ?
tanam orang mati tidak akan membuahkan hasil maksima.
2) Gunakan dapur kayu api atau dapur minyak tanah untuk memasak. Makan mentah pon ok gak kalau lalu.
3) Kalau selalu makan beras siamtu cubatry ubi kayu plak. Ni tanam sekeliling rumah la.
4) Schedule appointment meeting di pejabat anda. Includekan makan2 atau jamuan. Tak de jamuan jgn pergi..
5) Malam jumaat jgn lupa baca yasin kat msjid/surau. Kalau ada tahlil atau doa selamat mesti ada paling koman nasiklemak bungkus atau pisang.
6) Kalau VIP/ YB kawasan anda buat open house. Jgn lupa bawak tupperware atau mangkuk tingkat dan tapau sebanyak mungkin. Secara tidak langsung akan tersampailah mesej "rakyat berjimat cermat dan ubah cara hidup" kepada VIP/YB anda.
7) Makan je nasiklemak RM1 setiap hari. Kalau satu hari pagi,tghhari dgn malam baru RM3. Kalau setahun 365 X 3 baru RM1095...Wuiii save gileerr...





read more..

Terimalah Isterimu Seadanya

"Sebuah kisah tatapan utk semua...

Yang baik jadikan pengajaran...wahai suami reda lah dengan apa yang ada pada isterimu.......... Nura memerhatikan jam di dinding, sudah dekat pukul 12.00 malam, argh... dia lambat lagi malam ini. Akhirnya sofa itu jugak menjadi katilnya malam ini. 2.00 pagi. "Nura, Nura bangun sayang". Hilmi mengejutkan isterinya. "Eh! abang dah balik, maaf Nura tertidur, abang nak makan?" tanya Nura. "Tak per lah abang dah makan tadi, Jomlah kita tidur di atas". jawapan yang cukup mengecewakan Nura.

"Arrggh rindunya Nura pada abang, rindu nak makan semeja dengan abang, abang tak nak tengok ker apa Nura masak hari ni, ikan cencaru sumbat kesukaan abang," luah Nura dalam hati. "Abang naiklah dulu Nura nak simpan lauk dalam peti ais dulu". pinta Nura sambil menuju ke dapur. Gugur air mata isterinya menyimpan kembali lauk-lauk yang langsung tidak dijamah suami tercinta, kecil hatinya sedih perasaannya. Nura ambil dua keping roti sapu jem dan makan untuk alas perut kerana dia sememangnya lapar, tapi selera makannya terbunuh dengan situasi itu. Nura menghirup milo panas sedalam-dalamnya dan akhirnya masuk bilik air gosok gigi dan terus menuju ke bilik tidur. Sekali lagi terguris hati seorang isteri apabila melihatkan suaminya telah terlelap.

"Sampai hati abang tidur dulu tanpa ucapkan selamat malam tanpa kucupan mesra, tanpa belaian dan tanpa kata-kata kasih abang pada Nura", bisik hati kecilnya. Aargghh rindunya Nura pada abang.


" Nura rindu nak peluk abang, Nura nak kucup abang, Nura rindu abang".


Selesai solat subuh Nura panjatkan doa semoga dia sentiasa beroleh bahagia, dipanjangkan jodohnya dengan Hilmi tercinta, diberi kesihatan yang baik dan paling panjang dan khusyuk dia berdoa semoga Allah berikan kekuatan untuk menempuh segala badai. Selesai menjalankan amanat itu, Nura kejutkan Hilmi, manakala dia bingkas menuju ke dapur menyediakan sarapan buat suami tersayang. Nura keluarkan ayam dan sayur dan mula menumis bawang untuk menggoreng mee.


"Assalamualaikum", sapa Hilmi yang sudah siap berpakaian untuk ke pejabat.
"Waalaikumsalam, sayang". Nura cuba bermanja sambil menambah, "abang nak kopi atau teh?" Nura tetap kecewa apabila Hilmi hanya meminta air sejuk sahaja, dia ada 'presentation' dan hendak cepat, mee goreng pun hanya dijamah sekadar menjaga hati Nura dan tergesa-gesa keluar dari rumah.

Nura menghantar pemergian suami hingga ke muka pintu "Abang, Nura belum cium tangan abang, abang belum kucup dahi Nura", kata Nura selepas kereta itu meluncur pergi. Arrghh rindunya Nura pada abang.


--------------------------------------------------------------------


"Mi, semalam pukul berapa kau balik?" tanya Zikri.


"Dekat pukul 2.00 pagi". Jawab Hilmi acuh tak acuh.


"Wow dasyat kau, kalah kami yang bujang ni, woi semalam malam Jumaat ler, kesian bini kau". Zikri bergurau nakal.


"Apa nak buat, lepas aku siapkan plan tu, aku ikut Saiful dan Nazim pergi makan dan borak-borak, sedar-sedar dah pukul 2.00", aku balik pun bini aku dah tidur. "Balas Hilmi.


"Sorrylah aku tanya, sejak akhir-akhir kau sengaja jer cari alasan balik lewat, hujung minggu pun kau sibuk ajak member lain pergi fishing, kau ada masalah dengan Nura ke?". Zikri cuba bertanya sahabat yang cukup dikenali sejak dari sekolah menengah, sampai ke universiti malah sekarang bekerja sebumbung.


"Entahlah Zek, aku tak tahu kenapa sejak akhir-akhir aku rasa malas nak balik rumah, bukan aku bencikan Nura, kami tak bergaduh tapi entahlah". terang Hilmi.


"Well, aku rasa aku perlu dengar penjelasan lebar kau, aku nak dengar semuanya, tapi bukan sekarang. Lepas kerja jom kita keluar ok?". Usul Zikri.


"Ok." Ringkas jawapan Hilmi sambil menyambung kembali merenung plan bangunan yang sedang direkanya.


---------------------------------------------------------


Nura membuka kembali album kenangan itu. Tersenyum dia bila melihatkan saat manis dia diijab kabulkan dengan Hilmi. Majlis ringkas, hanya dihadiri sanak saudara dan rakan terdekat. Maklumlah yatim piatu,
kenduri ini pun mujur sangat kakak sulungnya sudi mengendalikan.

Saat-saat sebegini Nura teringat kembali alangkah indahnya sekiranya ibunya masih ada, akan diluahkan segalanya pada ibu tetapi sekarang, dia tidak punya sesiapa. Nura menangis sepuas hatinya. 5 tahun menjadi suri Hilmi, bukan satu tempoh yang pendek. Nura bahagia sangat dengan Hilmi, cuma sejak akhir-akhir ini kebahagiaan itu makin menjauh. Nura sedar perubahan itu, dan dia tidak salahkan Hilmi.
Makin laju air matanya mengalir.


"Abang sanggup menerima Nura, abang tidak menyesal?". tanya Nura 5 tahun yang lepas.

"Abang cintakan Nura setulus hati abang, abang sanggup dan Insya-Allah abang akan bahagiakan Nura dan akan abang tumpahkan sepenuh kasih sayang buat Nura,". Janji Hilmi.


"Walaupun kita tidak berpeluang menimang zuriat sendiri?". Tanya Nura lagi.


"Syyy... doktor pun manusia macam kita, yang menentukan Allah, Insya-Allah abang yakin sangat kita akan ada zuriat sendiri", Hilmi meyakinkan Nura.


Nura masih ingat saat itu, apabila dia menerangkan pada Hilmi dia mungkin tidak boleh mengandung kerana sebahagian rahimnya telah dibuang kerana ada ketumbuhan. Harapan untuk mengandung hanya 10-20 peratus sahaja. Tapi Hilmi yakin Nura mampu memberikannya zuriat. Tapi, itu suatu masa dahulu,
selepas 5 tahun, Nura tidak salahkan Hilmi sekiranya dia sudah mengalah dan terkilan kerana Nura masih belum mampu memberikannya zuriat.

Walaupun Nura sudah selesai menjalani pembedahan untuk membetulkan kembali kedudukan
rahimnya dan mencuba pelbagai kaedah moden dan tradisional. Arrghh rindunya Nura pada abang.


-------------------------------------------------------------------------


"Aku tak tahu macam mana aku nak luahkan Zek, sebenarnya aku tidak salahkan Nura, dia tidak minta semuanya berlaku, isteri mana yang tidak mahu mengandungkan anak dari benih suaminya yang halal, tapi... " ayat Hilmi terhenti disitu.


"Tetapi kenapa? Kau dah bosan? Kau dah give up?" Celah Zikri.


"Bukan macam tu, aku kesian dengan dia sebenarnya, duduk rumah saja, sunyi, tapi sejak akhir-akhir ini perasaan aku jadi tak tentu arah, aku rasa simpati pada dia, tetapi kadang-kadang perasaan aku bertukar
sebaliknya", terang Hilmi.


"Maksudnya kau menyesal dan menyalahkan dia?" tingkas Zikri.


"Entahlah Zek, aku tak kata aku menyesal, sebab aku yang pilih dia, aku tahu perkara ni akan berlaku, cuma mungkin aku terlalu berharap, dan akhirnya aku kecewa sendiri. Dan aku tidak mahu menyalahkan Nura sebab itulah aku cuba mengelakkan kebosanan ini, dan elakkan bersama-samanya macam dulu
kerana simpati aku pada dia akan bertukar menjadi perbalahan " Jelas Hilmi.


"Dan kau puas hati dengan melarikan diri dari dia? kata Zikri tidak berpuas hati dan menambah, "apa kata korang ambil saja anak angkat?"


"Anak angkat tak sama dengan zuriat sendiri Zek, kau tak faham. Aku harapkan zuriat sendiri dan dalam masa yang sama aku tahu dia tak mampu, ibu dan kakak-kakak aku pun dah bising, mereka suruh aku kawin lagi, tapi aku tak sanggup melukakan hati dia Zek. Aku tak sanggup". Ujar Hilmi.


----------------------------------------------------------


Nura masih menanti, selalunya hujung minggu mereka akan terisi dengan pergi berjalan-jalan, membeli belah, atau setidak-tidaknya mengunjungi rumah saudara mara atau menjenguk orang tua Hilmi di
kampung. Kini dah hampir 5 bulan mereka tidak menjenguk mertua dia. Dia sayangkan mertua dan iparnya yang lain macam saudara sendiri. Dia tidak punya ibu, maka dengan itu seluruh kasih sayang seorang anak
dicurahkan kepada kedua mertuanya.


Sebolehnya setiap kali menjenguk mertua atau kakak-kakak iparnya dia akan bawakan buah tangan untuk mereka, biasanya dia akan menjahit baju untuk mereka, itulah yang selalu dibuat untuk menggembirakan hati mertuanya, maklumlah dia punya masa yang cukup banyak untuk menjahit. Selalunya juga dia akan buatkan kek atau biskut untuk dibawa pulang ke kampung suami tersayangnya. Dan mereka akan gembira sekali untuk pulang ke kampung, tapi kini... aarghh rindunya Nura pada abang.


Nura tahu Hilmi pergi memancing sebab dia bawa bersama segala peralatan memancing, dan hari ini sekali lagi Nura menjadi penghuni setia rumah ini bersama setianya kasihnya kepada Hilmi. Nura masih tidak menaruh syak pada Hilmi, dia masih cuba memasak sesuatu yang istemewa untuk Hilmi bila dia pulang malam nanti, tapi Nura takut dia kecewa lagi. Arghh tak apalah, demi suami tercinta. Aaarggh Rindunya Nura pada abang.


--------------------------------------------------------------------


"So you dah tahu I dah kawin, tapi you masih sudi berkawan dengan I kenapa? Adakah kerana simpati atau ikhlas?" tanya Hilmi pada Zati yang dikenali dua minggu lepas semasa mengikut teman-teman pergi memancing. Sejak itu Zati menjadi teman makan tengaharinya, malah kadang teman makan malamnya.


"I ikhlas Hilmi, dan I tak kisah kalau jadi yang kedua, I dah mula sayangkan you". Zati berterus terang. Lega hati Hilmi, tapi Nura?


--------------------------------------------------------------------


"Abang, Nura tak berapa sihatlah bang rasa macam nak demam saja," adu Nura pagi tu, sebelum Hilmi ke pejabat.


"Ye ker? Ambil duit ni, nanti Nura call teksi dan pergilah klinik ye, abang tak boleh hantar Nura ni." jawapan Hilmi yang betul-betul membuatkan Nura mengalirkan air mata. Tidak seperti dulu-dulu, kalau Nura sakit demam Hilmi sanggup mengambil cuti, bersama-sama menemani Nura.

Arrgg rindunya Nura pada abang. Disebabkan Nura terlalu sedih dan kecewa, dia mengambil keputusan tidak mahu ke klinik selepas makan dua bijik panadol, dia terus berbaring.


Sehingga ke petang, badan dia semakin panas dan kadang terasa amat sejuk, kepalanya berdenyut-denyut. Nura menangis lagi.


Malam tu, seperti biasa Hilmi pulang lewat setelah menemani Zati ke majlis harijadi kawannya. Nura masih setia menunggu dan dia rasa kali ini dia ingin luahkan segala perasaan rindu dan sayangnya pada Hilmi. Tak sanggup lagi dia menanggung rindu yang amat sarat ini, rindu pada manusia yang ada di depan mata setiap hari. Aargh rindunya Nura pada abang.


Apabila Hilmi selesai mandi dan tukar pakaian, Nura bersedia untuk membuka mulut, ingin diluahkan segalanya rasa rindu itu, dia rasa sakit demam yang dia tanggung sekarang ini akibat dari memendam rasa rindu yang amat sarat.


"Abang, Nura nak cakap sikit boleh?" Nura memohon keizinan seperti kelazimannya.


"Nura, dah lewat sangat esok sajalah, abang letih," bantah Hilmi.


"Tapi esok pun abang sibuk jugak, abang tak ada masa, dan abang akan balik lambat, Nura tak berpeluang abang". ujar Nura dengan lembut.


"Eh..dah pandai menjawab,"perli Hilmi.


Meleleh air mata Nura, dan Hilmi rasa bersalah dan bertanya apa yang Nura nak bincangkan.


"Kenapa abang terlalu dingin dengan Nura sejak akhir-akhir ni? Tanya Nura.


"Nura, abang sibuk kerja cari duit, dengan duit tu, dapatlah kita bayar duit rumah, duit kereta, belanja rumah dan sebagainya faham?" Hilmi beralasan.


Nura agak terkejut, selama ini Hilmi tak pernah bercakap kasar dengan dia, dan dia terus bertanya, "dulu Abang tak macam ni, masih ada masa untuk Nura, tapi sekarang?" Ujar Nura.


"Sudahlah Nura abang dah bosan, pening, jangan tambahkan perkara yang menyesakkan dada", bantah Hilmi lagi.


"Sampai hati abang abaikan Nura, Nura sedar siapa Nura, Nura tak mampu berikan zuriat untuk abang dan abang bosan kerana rumah kita kosong, tiada suara tangis anak-anak bukan? " dan Nura terus bercakap dengan sedu sedan.


"Sudahlah Nura abang dah bosan, jangan cakap pasal tu lagi abang tak suka. Bosan betul... "


Pagi tu, Hilmi keluar rumah tanpa sarapan, tanpa bertemu Nura dan tanpa suara pun. Nura makin rindu pada suaminya, demamnya pula kian menjadi-jadi.


Malam tu Hilmi terus tidak pulang ke rumah, Nura menjadi risau, telefon bimbit dimatikan, Nura risau, dia tahu dia bersalah, akan dia memohon ampun dan maaf dari Hilmi bila dia kembali. Nura masih menanti,
namun hanya hari ketiga baru Hilmi muncul dan Nura terus memohon ampun dan maaf dan hulurkan tangan tetapi Hilmi hanya hulurkan acuh tak acuh sahaja. Nura kecil hati dan meminta Hilmi pulang malam nanti kerana dia ingin makan bersama Hilmi. Hilmi sekadar mengangguk.


Tetapi malam tu Nura kecewa lagi. Hilmi pulang lewat malam. demam Nura pulak makin teruk, dan esoknya tanpa ditemani Hilmi dia ke klinik, sebab sudah tidak tahan lagi.


--------------------------------------------------------------------


Abang pulanglah abang, pulanglah Nura ingin beritahu perkhabaran ini, pulang abang, doa Nura. Nura kecewa tapi masih menanti, bila masuk hari ketiga dia sudah tidak sabar lagi, dia menelefon ke pejabat. Dan telefon itu disambut oleh Zikri.


"Syukurlah Nura kau telefon aku, ada perkara aku nak cakap ni, boleh aku jumpa kau? tanya Zikri.


"Eh tak bolehlah aku ni kan isteri orang, mana boleh jumpa kau tanpa izin suami aku, berdosa tau", tolak Nura.


Pilunya hati Zikri mendengar pengakuan Nura itu. Setianya kau perempuan, bisik hatinya.


"Oklah kalau macam tu, aku pergi rumah kau, aku pergi dengan mak aku boleh?" pinta Zikri.


"Ok, kalau macam tu tak apalah, aku pun dah lama tak jumpa mak kau, last sekali masa konvo kita 6 tahun lepas kan?" setuju Nura.


--------------------------------------------------------------------


"Eh kenapa pucat semacam ni? tegur Mak Siti. Nura hanya tersenyum penuh makna, dan membisik, "Allah makbulkan doa saya mak cik". Pilu hati Mak Siti dan betapa dia sedar betapa Allah itu Maha Mengetahui apa yang Dia
lakukan.


Segera Mak Siti mendapat Zikri di ruang tamu dan khabarkan berita itu. Zikri serba salah.


"Nura, aku anggap kau macam saudara aku, aku tak tahu macam mana nak mulakan, aku harap kau tabah dan tenang, sebenarnya Hilmi dalam proses untuk berkahwin lagi satu, dan aku sayangkan korang macam saudara sendiri, dan aku tak sanggup rumah tangga korang musnah macam ni, kau tanyalah
dengan Hilmi dan bincanglah, cubalah selamatkan rumah tangga korang." terang Zikri.


Nura menangis semahunya di bahu Mak Siti, rasa hampir luruh jantung mendengarkan penjelasan itu. Patutlah selalu tidak balik rumah. Berita gembira yang diterima pagi tadi, sudah tidak bermakna. Nura menantikan Hilmi sehingga ke pagi, namun dia masih gagal.


Dua hari kemudian Hilmi pulang dan sibuk mengambil beberapa pakaian penting, dan masa ini Nura bertekad untuk bertanya.


"Ya, betul apa yang Nura dengar tu, dan kami akan langsungkan jugak, dan abang takkan lepaskan Nura, itu janji abang, mak ayah pun dah tahu dan mereka tak kisah asalkan abang tidak lepaskan Nura, kerana mereka juga sayangkan Nura, dan Nura kena faham abang inginkan zuriat sendiri, walau apa pun persiapan sedang dibuat, abang janji takkan abaikan Nura." Janji Hilmi.


Nura sayu mendengar, dan bagaikan kelu lidahnya untuk berkata-kata. Dan segala perkhabaran gembira itu terbunuh menjadi khabar duka. Nura terlalu kecewa.


--------------------------------------------------------------------


Hilmi masih menanti di luar, rasa amat bersalah bersarang di kepala, sejak dihubungi Zikri, dia bergegas ke hospital apabila dimaklumkan Nura pengsan dan mengalami pendarahan. Doktor dan jururawat keluar masuk. Dia masih resah.


"Insya-Allah En. Hilmi, dua-dua selamat", terang doktor pada Hilmi.


"Dua-dua apa maksud doktor? tanya Hilmi.


"Dua-dua ibu dan baby dalam kandungan tu, tapi dia kena banyak berehat kerana rahimnya tidak begitu kukuh, saya takut banyak bergerak akan menyebabkan berlaku keguguran, tapi kami dah mulakan injection untuk kuatkan paru-paru baby dan jahitkan rahim dia dan bersedia untuk early delivery dalam kes macam ni," terang doktor.


"Ya Allah Nura mengandung, Ya Allah berdosanya aku pada Nura, kesal Hilmi. Malu rasanya untuk menatap muka Nura.


"Kenapa Nura tak bagi tahu abang yang Nura mengandung? kesal Hilmi.


"Nura memang nak bagitau abang tapi, bila abang cakap abang sudah bertunang dan akan berkahwin dengan perempuan Nura tak sampai hati bang, Nura tak sanggup abang malu dan keluarga abang malu." Jelas Nura.


"Nura sebenarnya, abang belum bertunang dengan budak tu, abang cuma sekadar berkawan sahaja. Belum pernah abang bincangkan soal kawin lagi, dan abang tak sanggup nak teruskan hubungan tu lagi kerana abang akan jadi ayah tidak lama lagi." janji Hilmi.


Kesal kerana mengabaikan Nura yang mengandung itu, membuatkan Nura risau dan akhirnya pitam di halaman rumah, mujurlah ada jiran nampak dan membawa ke hospital, dan mujur jugak Nura pengsan di halaman, dapat dilihat orang.


------------------------------------------------------------------------


"Mama, kenapa mama buat tu, biarlah mak yang buat," marah Hilmi bila melihatkan Nura cuba menyapu lantai. Sejak keluar hospital hari tu, mertua dia meminta supaya Nura tinggal saja di rumah sehingga bersalin kerana dia memang tidak dibenarkan doktor melakukan sebarang kerja, bimbang keguguran kerana rahimnya tidak kuat.


"Ala Papa ni, biarlah mama buat sikit sajalah." balas Nura. Itulah panggilan manja mereka sekarang ni.


Dengan pengawasan rapi doktor, yang setiap dua tiga sekali akan melakukan pemeriksaan, dan bila usia kandungan mencecah 6 bulan, doktor mengarahkan supaya Nura hanya berehat di hospital, supaya senang
mengawasi Nura dan andainya apa-apa berlaku Nura akan terus dibedah untuk menyelamatkan nyawanya dan bayi yang dikandung. Setiap hari Nura akan dilawati oleh Hilmi. Nura amat bahagia, ternyata bayi yang
dikandung membawa sinar, amat berharga kehadiran dia nanti, sebab itulah Nura sanggup tinggal di hospital, sanggup menelan berjenis ubat, sanggup disuntik apa saja semuanya demi bayi itu.


Kandungan sudah di penghujung 7 bulan, Nura amat bahagia merasakan gerakan-gerakan manja bayi yang dikandungnya. Setiap tendangan bayi dirasakan amat membahagiakan. Doktor makin teliti menjaga Nura, kerana bimbang berlaku pertumpahan darah, dan akhirnya apa yang dibimbangi para doktor menjadi nyata apabila Nura mengalami pertumpahan darah yang serius, lantas terus dia ditolak ke dalam bilik bedah dalam masa beberapa minit sahaja. Hilmi tiba bersama ibu dan ayahnya, dia panik sekali, namun
cuba ditenangkan oleh kedua orang tuanya. Hampir 1 jam berlalu, apakah khabarnya Nura di dalam sana. Hilmi makin risau, setengah jam kemudian doktor keluar.


Hilmi meluru "doktor bagaimana isteri saya ?", Hilmi terus bertanya.


"Sabar, kami telah cuba sedaya upaya, tahniah anak encik selamat, encik dapat anak perempuan, seberat 2.1 kilogram, dan kini kami cuba sedaya upaya untuk selamatkan Puan Nura Ain." terang doktor.


"Apa maksud doktor? Tanya Hilmi yang sudah tidak sabar.


"Begini, dia kehilangan banyak darah, kami cuba sedaya upaya menggantikan darahnya yang keluar itu, dan masih berusaha, namun rahimnya terus berdarah dan kami mohon kebenaran untuk membuang
terus rahimnya demi menyelamatkan nyawanya." jelas doktor.


"Buatlah doktor, saya izinkan asalkan isteri saya selamat."


--------------------------------------------------------------------


"Ermmm... lekanya dia sampai terlena." tegur Hilmi sambil membelai dan mengusap kepala Nur Syuhadah yang terlena akibat kenyang selepas menyusu dengan Nura.

Nura hanya tersenyum. Hari ni genap seminggu usia Syuhadah. Nura Ain masih lemah akibat kehilangan banyak darah. Namun dikuatkan semangat demi Nur Syuhadah buah hatinya. Dia mencium sepenuh kasih sayang pipi comel anaknya itu. Dia membelai sayu wajah comel itu. Entah kenapa dia rasa seperti terlalu sayu hari itu, hatinya terlalu sepi, semalam dia mimpikan arwah ibunya, datang menjenguk dia dan Syuhadah, tanpa suara, ibunya hanya tersenyum. Dan akhirnya berlalu begitu sahaja. Hari ini Nura menjadi seorang perindu, dia rindukan ibunya, dan diceritakan perkara itu pada Hilmi.


"Mungkin mak Nura datang tengok cucu dia, dan dia amat gembira". pujuk Hilmi menenangkan Nura.


"Abang... tolong Nura bang!!" laung Nura dari bilik air.


"Ya Allah Nura kenapa ni? Hilmi ketakutan. "Mak... tolong mak... makkkkkkkkkkk" Hilmi menjerit memanggil emaknya didapur.


"Cepat, bawak pergi hospital, cepat Hilmi" perintah Mak Zaharah.


--------------------------------------------------------------------


"Maaf dia tidak dapat kami selamatkan, terlalu banyak darah yang keluar, dan kami tak sempat berbuat apa-apa, dia terlalu lemah dan akhirnya dia 'dijemputNya", terang doktor. Terduduk Hilmi mendengarkan hal itu.


Jenazah selamat dikebumikan. Syuhadah seakan mengerti yang dia sudah tidak akan menikmati titisan-titisan susu Nura Ain lagi. Syuhadah menangis seolah-olah ingin memberitahu dunia yang dia perlukan seorang ibu, seorang ibu yang bersusah payah, bersabung nyawa demi untuk melihat kelahirannya.


Demi membahagiakan papanya, demi membahagiakan neneknya. Syuhadah terus menangis seolah-olah tidak rela dia dipisahkan dengan ibunya hanya bersamanya untuk sekejap cuma. Semua yang hadir kelihatan mengesat mata, tidak sanggup mendengar tangisan bayi kecil itu. Semua terpaku dan
terharu, Hilmi mendukung Syuhadah dan memujuk bayi kecil itu, akhirnya dia terlelap didakapan papanya.


--------------------------------------------------------------------


Abang yang Nura rindui,


Abang, maafkan Nura kerana selama ini tidak mampu menjadi isteri yang terbaik buat abang. Saat abang membaca surat ini, mungkin Nura sudah jauh meninggalkan abang, Nura tak harapkan Nura akan selamat melahirkan anak ini, tapi Nura harap bayi akan selamat walau apa yang terjadi pada Nura.

Itu harapan Nura bang. Nura masih ingat, rumah tangga kita hampir runtuh kerana Nura tidak mampu memberikan zuriat buat abang, tapi bang, kali ni doa Nura dimakbulkan, dan untuk itu, biarlah Nura menanggung segala kepayahan demi zuriat ini bang.


Saat Nura menulis surat ini, Nura masih lagi menjadi penghuni setiap katil hospital ini. Baby kita makin nakal bergerak bang, tapi Nura bahagia merasa setiap tendangan dia abang, Nura bahagia, cukuplah saat manis ini Nura dan dia. Nura rasakan setiap pergerakannya amat bermakna, dan andainya ditakdirkan Nura hanya ditakdirkan untuk bahagia bersama dia hanya dalam kandungan sahaja Nura redha bang. Siapalah Nura untuk menolak ketentuanNya. Nura tak mampu abang.


Cukup bersyukur kerana sekurang-kurangnya Allah makbulkan doa Nura untuk mengandungkan zuriat dari benih abang yang Nura cintai dan kasihi selamanya. Nura redha sekiranya selepas ini walau apa terjadi, Nura redha, kerana Allah telah memberikan Nura sesuatu yang cukup istemewa, dan andainya maut
memisahkan kita Nura harap abang redha sebagaimana Nura redha.


Syukurlah sekurang-kurang Allah berikan nikmat kepada Nura untuk merasai nikmatnya menjadi seorang ibu walau cuma seketika.


Andai apa yang Nura takutkan terjadi, dan bayi ini dapat diselamatkan Nura harap abang akan jaganya dengan penuh kasih sayang. Nura harap abang jangan biarkan hidupnya tanpa seorang ibu. Cuma satu
Nura harapkan dia akan mendapat seorang ibu yang mampu menjaga seorang anak yatim dengan baik dan menjaganya dengan penuh kasih sayang. Seumur hayat Nura, Nura tak pernah meminta sesuatu dari abang, dan kini inilah permintaan Nura, janjilah anak ini akan mendapat seorang ibu yang penyayang.


Abang yang Nura rindui...


Dulu sewaktu rumah tangga kita dilandai badai, Nura ingin sangat ucapkan kata-kata ini pada abang, tapi Nura tak berkesempatan, dan walaupun kini Nura tiada lagi, tapi Nura nak abang tahu yang...


Nura rindukan abang... ... Nura rindu sangat dengan abang... ..rindu bang... rindu sangat... .


Sekian,
Ikhlas dari nurani isterimu
Nura Ain Bt. Abdullah"





read more..